På denna sida har styrelsen samlat information som är viktig för dig som är medlem och boende i Brf Tryckaren.
Om du behöver göra en felanmälan ber styrelsen att du själv kontaktar leverantörerna i respektive ärende.
Felanmälan via formulär kan göras via telefon eller via det formulär som du finner här.
Tänk på att det som ligger under ditt underhållsansvar, enligt stadgar och lagstiftning, betalas av lägenhetsinnehavaren.
Att bo med bostadsrätt medför både rättigheter och skyldigheter.
I Bostadsrättslagen samt i föreningens stadgar och ordningsregler kan man se vad som gäller.
Längst ner på sidan finner du dokument som kan vara bra att ha tillgång till.
1. Felanmälan
UBC Teknisk förvaltning – Fastighetsskötare
Hit kan du även anmäla alla fel som inte är specifikt angivet nedan.
e-post: info@ubcfast.se
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10
Glöm inte att även informera styrelsen genom mejl till styrelsen@brftryckaren.se eller felanmälningsformuläret längst ner på denna sidan.
UBC Teknisk förvaltning – Fastighetsskötare
e-post: info@ubcfast.se
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10
Kontakta Anticimex och meddela styrelsen!
Anticimex www.anticimex.se
Telefon: 075-245 10 00
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar i Uppsala
Försäkringsnummer: 250904
Brf Tryckarens organisationsnummer är 769616-5567
Du är skyldig att informera styrelsen om skadedjur eller ohyra.
Mejla (styrelsen@brftryckaren.se) eller använd kontaktformuläret längst ner på denna sidan.
Det finns ingen huvudnyckel. Du måste själv lösa problemet om du har fel på låset, har låst dig ute eller blivit av med en nyckel.
Vid behov av låssmed skall Lås & Säkerhetscenter alltid anlitas.
Du står själv för kostnaden hos Lås & Säkerhetscenter!
Om du skulle förlora en nyckel, tagg eller din fjärrkontroll – Anmäl det alltid och omgående till styrelsen!
Beställning extra lägenhetsnyckel, nyckelbricka eller fjärrkontroll till garage
Det krävs en rekvisition från styrelsen för att kunna beställa nyckel till lägenheten. Beställning kan endast göras hos Lås & Säkerhetscenter
Fyll i den här blanketten och lägg den i Brf Tryckarens postfack på Portalgatan 63. Du kan också mejla en scannad kopia till styrelsen@brftryckaren.se
För ändring i Porttelefonen använd denna mall, skicka den sedan till BB-gruppen. Du behöver besöka BB-Gruppen för att slutföra beställningen.
Fungerar inte fjärrkontrollen till garaget?
De två vanligaste orsakerna är att den behöver startas om eller att batteriet är slut.

- Börja med att starta om öppnaren:
- Håll de två markerade knapparna nertryckta i ca 10 sekunder.
- Först blinkar ljusdioden, efter ett tag slocknar den och tillslut lyser med fast sked.
- Nu kan du släppa knapparna och öppnaren bör fungera igen
- Om den ändå inte fungerar så kan batteriet vara slut:
Två knappbatterier, typ CR2016 (3 V)
BB-Gruppen Lås & Säkerhetscenter i Uppsala AB,
Kungsgatan 107 (Kungshörnet)
e-post: info.uppsala@bbgruppen.se
Telefon (vardagar 07:00-16:00): 010-163 68 00
Jourtelefon: 018-444 48 49

Upphittade nycklar, taggar eller fjärrkontroller kan lämnas till Lås & Säkerhetscenter för vidarebefordran till rättmätig ägare.
Vi har fiber till varje lägenhet och avtal med OwnIT om TV, Bredband och IP-telefoni. Kod till TV-boxarna tillhandahålls av OwnIT.
De kan behöva din adress och ditt lägenhetsnummer för kunna hjälpa dig.
OwnIT Kundtjänst & Support
Telefon Privat: 08 – 525 07 300
Privat: support@ownit.se
ownit.se
TV OwnIT Flex
Det smarta abonnemanget för dig som vill kunna välja och byta mellan de valbara kanalerna, du kan välja upp till 8 st och byta månadsvis. Bytet sker på OwnIT’s “mina sidor”,
16 HD-kanaler (Ingår)
2 Playkanaler (Ingår)
38 valbara kanaler (välj 8)
En TV-box ingår i abonnemanget. Önskar du tv i fler rum, kan du nyttja streamingtjänster eller köpa ett tvillingabonnemang.
Information om hur du aktiverar streamingtjänsten hittar du på OwnITs hemsida under TV & streaming.
Om du inte startat din IT med OwnIt, se nedan fil för information:
Kone Kundcenter
Kundcenter: 0771-50 00 00 (bemannat dygnet runt)
Ange Brf Tryckaren Uppsala och vilket trapphus (adress) det berör.
Det är endast övriga fel och brister som inte kräver akut åtgärd som skall anmälas till styrelsen.
- Epost: styrelsen@brftryckaren.se
- Använd kontaktformuläret här på hemsidan (klicka här)
- Ring någon i styrelsen (anslag finns i trapphuset)
2. Regler
I en bostadsrättslägenhet har man stor frihet att påverka utseende och standard. T.ex. får du själv bestämma och åtgärda ytskikt, inredning och vitvaror. Mindre förändringar som att sätta upp en vägg, flytta en innerdörr och liknande får man också göra.
Man får inte göra något som kan skada byggnaden eller vara till men för grannar.
Åtgärder som medför väsentlig förändring av lägenheten kräver styrelsens godkännande i förväg. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Borrning eller annan och åverkan på fasaden får inte förekomma. Våra putsade fasader är känsliga. Åverkan på dem medför risk för kostsamma problem med sprickor och fuktinträngning.
Borra aldrig djupare än 30 mm i innertaket! Och undersök alltid noga innan du borrar överhuvudtaget. Vi har haft vattenskador av att man borrat i taket och skadat ledningar som ligger ingjutna i bjälklagen.
Persienner skall ha en ljus kulör, annars kan temperaturen mellan glasen bli för hög. Enligt fönstertillverkaren kan rutorna spricka av det och eventuell garanti gäller inte om mörka eller blanka persienner har monterats.
Ventilationsfläkt av villamodell, med motor, får inte installeras. Husens ventilationssystem drivs med centrala fläktar. En fläkt som sätts in lokalt i en lägenhet ger obalans i systemet.
Bakom värmeelementen sitter tilluftsenheter med filter för lägenhetens ventilation. Filtren skall bytas årligen. Filter kan beställas från Acticon AB (www.acticon.se). Uppgift storlek och antal filter per lägenhet finns på hemsidan. Den som vill kan uppgradera med kolfilter i stället för den vanliga filtren. Det kan t.ex. reducera röklukt utifrån.
Inglasning av balkong kräver bygglov. Om du har planer på att glasa in balkongen så kontakta styrelsen! Det kräver även styrelsens skriftliga tillåtelse innan arbete kan påbörjas. Du måste själv stå för alla kostnader, inklusive bygglovet. Inglasningens tak skall förses med ordentlig regnavvattning. Färg på profiler skall vara RAL7010.
Borrning eller annan och åverkan på fasaden får inte förekomma. Våra putsade fasader är känsliga. Åverkan på dem medför risk för kostsamma problem med sprickor och fuktinträngning.
Målning av balkongens undersida får göras i vit kulör NCS 3005-Y50. Färgen skall vara lämplig för betong.
Markisväv skall vara av typ Sandatex Uniti 97 i grafitgrå kulör NCS S 7502-B.
Rökning är förbjuden i alla gemensamma utrymmen, på innegården och inom 8 meter från portar och friskluftsintag.
Vid rökning på balkong, uteplats, terrass eller i andras närhet ska särskild hänsyn tas så att rök inte besvärar. Besvärande rök anses vara en störning och behandlas så.
Att bo med bostadsrätt medför både rättigheter och skyldigheter. I Bostadsrättslagen samt i föreningens stadgar och ordningsregler kan man se vad som gäller.
Om du är ny i föreningen läs detta dokument:
I Bopärmen, som lämnades ut vid första inflyttningen, finns bl.a. skötselanvisningar för utrustning och material i lägenheterna. Bopärmen tillhör lägenheten men uppdateras inte av föreningen. Uppdaterad information från föreningen finns här på hemsidan. Ett urval av dokument från den ursprungliga Bopärmen finns nedan att hämta hem.
Vid störning hjälper styrelsen till och anmälan görs direkt dit. Mejla (styrelsen@brftryckaren.se), använd kontaktformuläret här på hemsidan (klicka här) eller ring någon i styrelsen (anslag finns i trapphusen).
Nedan följer några generella tips:
Skriv ner hur du upplever situationen, när störningen inträffar (datum och tider) och vart störningen kommer från.
Använd gärna föreningens blankett:
- Tänk över problemet, hur stort är problemet? Hur vill du att problemet skall lösas?
- Tala med en bekant så får du ofta perspektiv på situationen.
- Sov på saken och var inte arg när du konfronterar din granne. Gå till din granne för att komma fram till en konkret lösning – inte för att få utlopp för din ilska.
- Prata med din granne. Berätta hur du upplever situationen. Berätta inte vad grannen skall och inte skall göra, det kan uppfattas som ett påhopp.
Föreningen 135 bilplatser och 3 MC-platser i garage.
25 garageplatser har utrustats med infrastruktur för laddning av fordon – ytterligare 25 projekteras för framtida behov.
Hyra
- Garageplats utan el – 850 kr/mån,
- Garageplats med laddbox – 1350 kr/mån (ny prismodell införs från 1 juli)
- Garageplatsavgift, inkl mätning och debitering, 1100 kr/mån
- Förbrukning debiteras per kWh, fn. 1,50 kr / kWh
- MC-plats – 300 kr/mån
Förvaltning
Förvaltningen av föreningens garageplatser samt kö hanteras av styrelsen. Du kan inte få en tilldelad plats innan tillträde. Styrelsen svarar inte på frågor om hur lång tid det kan ta att få en plats eller vilken tur i ordningen just du har.
Om du önskar hyra parkeringsplats eller har frågor, kontakta: styrelsen@brftryckaren.se eller använd kontaktformuläret här på hemsidan.
Regler för tilldelning, skifte och kö till garageplats
Grunden är att alla medlemmar skall beredas lika rätt till parkering.
Tilldelning av plats
Tilldelning av plats sker i turordning, man ställs i kö den dagen man ansöker om plats.
Om du ännu inte är inflyttad är det tillträdesdagen som är din prioritet i garagekön.
Styrelsen kan när som helst anvisa annan garageplats – detta kan ske med två veckors varsel.
Vid kö och en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Kö för byte av parkeringsplats
Kö för byte av parkeringsplats inom garaget finns. Datum för ansökan agerar som kösenioritet. Man kan bara ansöka om zontilldelning (Norr K2-6, Syd P33-37, Öst P57-63 eller Väst P53-55). Se nedan karta.
Om en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Dubbla platser
Dubbel tilldelning sker endast i mån av plats och den andra platsen ställs med en månads uppsägning – detta för att bereda plats för de medlemmar, som idag inte har någon plats, som i framtiden vill ha en plats.
Uppsägning av en andra plats sker om kö till garaget finns.
Den som haft förmånen att ha dubbla platser längst är den vars andraplats sägs upp först.
Garageplats med infrastruktur för laddning av fordon
För att kvalificera för en garageplats med infrastruktur för laddning av fordon krävs det att du har en garageplats. Du kan alltså inte kliva före i garagekön.
Dubbel tilldelning av garageplats med laddinfrastruktur sker bara i undantagsfall och faller under regeln för dubbla platser.

Manualer
Aimo Park har uppdrag att sköta bevakningen och har rätt att utfärda krav på kontrollavgift vid olovlig parkering, Detta gäller även olovlig användning av P-plats i garaget.
Olovlig parkering anmäls direkt till Parkeringsbolaget:
Aimo Park Telefon 0771-96 90 06
Andrahandsupplåtelse kräver styrelsens godkännande och ges för högst ett år åt gången och per skäl.
– Gäller ej i lägenhet med särskilt avsedd uthyrningsdel.
Blankett för andrahandsupplåtelse finns att hämta på HSB Portalen. Access med Bank ID.
Har du inte tillgång kan du även beställa blankett från Upplands Boservice.
Upplands Boservice
Dina avgiftsavier, utdrag från lägenhetsregistret, ansökningsblankett för andrahandsupplåtelse och andra dokument eller uppgifter hittar du på boservice.se > klicka på logga in eller följ länken nedan:
HSBPortalen: https://mitthsb.hsb.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med Upplands Boservice kontakta dem enligt nedan:
Ekonomiavdelningen: 018-18 74 02
ePost: hyresavdelningen@boservice.hsb.se
Brf Tryckaren
c/o Upplands Boservice AB
Att: Hyresavdelningen
Box 347
751 06 Uppsala
3. Medlemskap
Föreningen 135 bilplatser och 3 MC-platser i garage.
25 garageplatser har utrustats med infrastruktur för laddning av fordon – ytterligare 25 projekteras för framtida behov.
Hyra
- Garageplats utan el – 850 kr/mån,
- Garageplats med laddbox – 1350 kr/mån (ny prismodell införs från 1 juli)
- Garageplatsavgift, inkl mätning och debitering, 1100 kr/mån
- Förbrukning debiteras per kWh, fn. 1,50 kr / kWh
- MC-plats – 300 kr/mån
Förvaltning
Förvaltningen av föreningens garageplatser samt kö hanteras av styrelsen. Du kan inte få en tilldelad plats innan tillträde. Styrelsen svarar inte på frågor om hur lång tid det kan ta att få en plats eller vilken tur i ordningen just du har.
Om du önskar hyra parkeringsplats eller har frågor, kontakta: styrelsen@brftryckaren.se eller använd kontaktformuläret här på hemsidan.
Regler för tilldelning, skifte och kö till garageplats
Grunden är att alla medlemmar skall beredas lika rätt till parkering.
Tilldelning av plats
Tilldelning av plats sker i turordning, man ställs i kö den dagen man ansöker om plats.
Om du ännu inte är inflyttad är det tillträdesdagen som är din prioritet i garagekön.
Styrelsen kan när som helst anvisa annan garageplats – detta kan ske med två veckors varsel.
Vid kö och en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Kö för byte av parkeringsplats
Kö för byte av parkeringsplats inom garaget finns. Datum för ansökan agerar som kösenioritet. Man kan bara ansöka om zontilldelning (Norr K2-6, Syd P33-37, Öst P57-63 eller Väst P53-55). Se nedan karta.
Om en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Dubbla platser
Dubbel tilldelning sker endast i mån av plats och den andra platsen ställs med en månads uppsägning – detta för att bereda plats för de medlemmar, som idag inte har någon plats, som i framtiden vill ha en plats.
Uppsägning av en andra plats sker om kö till garaget finns.
Den som haft förmånen att ha dubbla platser längst är den vars andraplats sägs upp först.
Garageplats med infrastruktur för laddning av fordon
För att kvalificera för en garageplats med infrastruktur för laddning av fordon krävs det att du har en garageplats. Du kan alltså inte kliva före i garagekön.
Dubbel tilldelning av garageplats med laddinfrastruktur sker bara i undantagsfall och faller under regeln för dubbla platser.

Manualer
Brf Tryckaren har försäkring för fastigheterna. Vi har också tecknat ett s.k. bostadsrättstillägg kollektivt för alla lägenheter.
Bostadsrättstillägget täcker den inredning och utrustning i lägenheten som bostadsrättshavaren ansvarar för enligt stadgarna (se dessa §32). Det är bl.a. köksinredning, vitvaror, sanitetsporslin, ledningar, innerdörrar, ytterdörr, ytskikt, golvbeläggning.
Om en skada berör både egendom som den boende äger och inredning och utrustning som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för blir det två självrisker. En på hemförsäkringen för egna ägodelar och en på det kollektiva bostadsrättstillägget för inredning och utrustning. Bostadsrättshavarens svarar för båda.
Dubbla självrisker kan undvikas genom att ha ett eget bostadsrättstillägg till den egna hemförsäkringen.
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar Uppsala
Vid skada ring: 018-68 55 00
Du kan också anmäla din skada online här
Försäkringsnummer: 250904
Brf Tryckarens organisationsnummer är 769616-5567
Glöm inte bort att meddela styrelsen. Mejla (styrelsen@brftryckaren.se) eller använd kontaktformuläret längst ner på denna sidan.
Upplands Boservice
Dina avgiftsavier, utdrag från lägenhetsregistret, ansökningsblankett för andrahandsupplåtelse och andra dokument eller uppgifter hittar du på boservice.se > klicka på logga in eller följ länken nedan:
HSBPortalen: https://mitthsb.hsb.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med Upplands Boservice kontakta dem enligt nedan:
Ekonomiavdelningen: 018-18 74 02
ePost: hyresavdelningen@boservice.hsb.se
Brf Tryckaren
c/o Upplands Boservice AB
Att: Hyresavdelningen
Box 347
751 06 Uppsala
Upplands Boservice
Dina avgiftsavier, utdrag från lägenhetsregistret, ansökningsblankett för andrahandsupplåtelse och andra dokument eller uppgifter hittar du på boservice.se > klicka på logga in eller följ länken nedan:
HSBPortalen: https://mitthsb.hsb.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med Upplands Boservice kontakta dem enligt nedan:
Ekonomiavdelningen: 018-18 74 02
ePost: hyresavdelningen@boservice.hsb.se
Brf Tryckaren
c/o Upplands Boservice AB
Att: Hyresavdelningen
Box 347
751 06 Uppsala
Upplands Boservice
Dina avgiftsavier, utdrag från lägenhetsregistret, ansökningsblankett för andrahandsupplåtelse och andra dokument eller uppgifter hittar du på boservice.se > klicka på logga in eller följ länken nedan:
HSBPortalen: https://mitthsb.hsb.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med Upplands Boservice kontakta dem enligt nedan:
Ekonomiavdelningen: 018-18 74 02
ePost: hyresavdelningen@boservice.hsb.se
Brf Tryckaren
c/o Upplands Boservice AB
Att: Hyresavdelningen
Box 347
751 06 Uppsala
Upplands Boservice
Dina avgiftsavier, utdrag från lägenhetsregistret, ansökningsblankett för andrahandsupplåtelse och andra dokument eller uppgifter hittar du på boservice.se > klicka på logga in eller följ länken nedan:
HSBPortalen: https://mitthsb.hsb.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med Upplands Boservice kontakta dem enligt nedan:
Ekonomiavdelningen: 018-18 74 02
ePost: hyresavdelningen@boservice.hsb.se
Brf Tryckaren
c/o Upplands Boservice AB
Att: Hyresavdelningen
Box 347
751 06 Uppsala
Andrahandsupplåtelse kräver styrelsens godkännande och ges för högst ett år åt gången och per skäl.
– Gäller ej i lägenhet med särskilt avsedd uthyrningsdel.
Blankett för andrahandsupplåtelse finns att hämta på HSB Portalen. Access med Bank ID.
Har du inte tillgång kan du även beställa blankett från Upplands Boservice.
Upplands Boservice
Dina avgiftsavier, utdrag från lägenhetsregistret, ansökningsblankett för andrahandsupplåtelse och andra dokument eller uppgifter hittar du på boservice.se > klicka på logga in eller följ länken nedan:
HSBPortalen: https://mitthsb.hsb.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med Upplands Boservice kontakta dem enligt nedan:
Ekonomiavdelningen: 018-18 74 02
ePost: hyresavdelningen@boservice.hsb.se
Brf Tryckaren
c/o Upplands Boservice AB
Att: Hyresavdelningen
Box 347
751 06 Uppsala
4. Teknik
Ventilationsfläkt av villamodell, med motor, får inte installeras. Husens ventilationssystem drivs med centrala fläktar. En fläkt som sätts in lokalt i en lägenhet ger obalans i systemet.
Bakom värmeelementen sitter tilluftsenheter med filter för lägenhetens ventilation. Filtren skall bytas årligen. Filter kan beställas från Acticon AB (www.acticon.se). Uppgift storlek och antal filter per lägenhet finns på hemsidan. Den som vill kan uppgradera med kolfilter i stället för den vanliga filtren. Det kan t.ex. reducera röklukt utifrån.
Föreningen tillverkar el på våra tak, med 556 solpaneler som tillsammans producerar upp till 1,4 MWh per dag.
Vill du följa vår egentillverkade el så kolla in denna LÄNK
Det finns ingen huvudnyckel. Du måste själv lösa problemet om du har fel på låset, har låst dig ute eller blivit av med en nyckel.
Vid behov av låssmed skall Lås & Säkerhetscenter alltid anlitas.
Du står själv för kostnaden hos Lås & Säkerhetscenter!
Om du skulle förlora en nyckel, tagg eller din fjärrkontroll – Anmäl det alltid och omgående till styrelsen!
Beställning extra lägenhetsnyckel, nyckelbricka eller fjärrkontroll till garage
Det krävs en rekvisition från styrelsen för att kunna beställa nyckel till lägenheten. Beställning kan endast göras hos Lås & Säkerhetscenter
Fyll i den här blanketten och lägg den i Brf Tryckarens postfack på Portalgatan 63. Du kan också mejla en scannad kopia till styrelsen@brftryckaren.se
För ändring i Porttelefonen använd denna mall, skicka den sedan till BB-gruppen. Du behöver besöka BB-Gruppen för att slutföra beställningen.
Fungerar inte fjärrkontrollen till garaget?
De två vanligaste orsakerna är att den behöver startas om eller att batteriet är slut.

- Börja med att starta om öppnaren:
- Håll de två markerade knapparna nertryckta i ca 10 sekunder.
- Först blinkar ljusdioden, efter ett tag slocknar den och tillslut lyser med fast sked.
- Nu kan du släppa knapparna och öppnaren bör fungera igen
- Om den ändå inte fungerar så kan batteriet vara slut:
Två knappbatterier, typ CR2016 (3 V)
BB-Gruppen Lås & Säkerhetscenter i Uppsala AB,
Kungsgatan 107 (Kungshörnet)
e-post: info.uppsala@bbgruppen.se
Telefon (vardagar 07:00-16:00): 010-163 68 00
Jourtelefon: 018-444 48 49

Upphittade nycklar, taggar eller fjärrkontroller kan lämnas till Lås & Säkerhetscenter för vidarebefordran till rättmätig ägare.
Elförbrukning debiteras tillsammans med månadsavgift på föreningens månadsavi.
Avräkningen sker kvartalsvis och kvartalskostnaden delas i tre lika stora delar som fördelas på de kommande tre avierna.
Priset per förbrukningsenhet (kWh) fastställs baserat på föreningens förbruknings och infrastrukturkostnader, så som abonnemangs- (en gemensam), effekt-, förbrukning- (total, gemensamt och alla lägenheters) samt mätnings- och faktureringskostnader som allt fördelas per förbrukningsenhet (kWh) och faktureras dig som medlem.
Du kan följa din egen förbrukning på Techems boendeportal – LÄNK.
Saknar du tillgång – ta kontakt med styrelsen.
Stämman beslutade i juni 2020 att införa gemensamhetsabonnemang för el, detta som ett första steg mot att investera i solpaneler som genererar el till föreningens gemensamma fastighetsel, hyreslokalen (närlivs-butiken) och medlemmars bostadsrätter.
Gemensamhets-abonnemang för el är en förutsättning för att distributionen av vår egenproducerade el skall fungera och i sig en besparing för samtliga medlemshushåll i föreningen.
I praktiken har föreningen ett abonnemang som täcker alla 170 hushåll i föreningen, butiken och fastighetsel. Vi har ersätt Vattenfalls elmätare med egna. Föreningen är distributör av el till dess medlemmar och även till viss del – producent.
Vi har fiber till varje lägenhet och avtal med OwnIT om TV, Bredband och IP-telefoni. Kod till TV-boxarna tillhandahålls av OwnIT.
De kan behöva din adress och ditt lägenhetsnummer för kunna hjälpa dig.
OwnIT Kundtjänst & Support
Telefon Privat: 08 – 525 07 300
Privat: support@ownit.se
ownit.se
TV OwnIT Flex
Det smarta abonnemanget för dig som vill kunna välja och byta mellan de valbara kanalerna, du kan välja upp till 8 st och byta månadsvis. Bytet sker på OwnIT’s “mina sidor”,
16 HD-kanaler (Ingår)
2 Playkanaler (Ingår)
38 valbara kanaler (välj 8)
En TV-box ingår i abonnemanget. Önskar du tv i fler rum, kan du nyttja streamingtjänster eller köpa ett tvillingabonnemang.
Information om hur du aktiverar streamingtjänsten hittar du på OwnITs hemsida under TV & streaming.
Om du inte startat din IT med OwnIt, se nedan fil för information:
Dokument
Bopärmen
Bopärmen är inte längre aktuell, all information du behöver finns här på hemsidan.