Frågor och Svar – Ny IT-leverantör 2019

Driftsättning flyttat till januari 2020


Styrelsen har beslutat att byta leverantör av IT tjänster

Under de senaste 10-12 åren har föreningen haft Telia som leverantör av it-tjänster. I samband med att avtalet med Telia löper ut genomförde styrelsen en upphandling. I upphandling var ledorden service och utbud.

Valet av leverantör föll på OwnIT.

Styrelsen anser att detta kommer ge en kraftig uppgradering av bredbandshastighet, utbudet av tv-kanaler ligger kvar på en bra nivå med ökad flexibilitet och möjligheten till hemtelefon bibehålls. Utöver det så har OwnIT 2014, 2015, 2016, 2017 samt 2018 vunnit “Sveriges nöjdaste privatkunder” i segmentet Bredband.

Sammanvägt ett bra val för Brf Tryckarens medlemmar.

Förändring är aldrig enkelt och självklart finns det nackdelar med att byta leverantör. Föreningens styrelse har vägt fördelarna mot kända nackdelar och kommit fram till att detta är en mycket väl värd förändring för samtliga medlemmar.


Skiftet är planerat till januari 2020.


1. Gör detta redan idag!

Instruktioner för hur du kommer igång, ligger i din brevlåda, men finns även här:

2. Om du har trygghetslarm

Ta kontakt med styrelsen så snart det går!

3. Utdelning av utrustning

Styrelsen tillsammans med Ownit delar ut router och tv-boxar under följande tider:

  • 3 december, 16:00 – 20:00 
  • 5 december, 16:00 – 20:00 
  • 7 december, 10:00 – 14:00

4. Dagen för skiftet

Under skiftet, kommer all IT ligga nere i upp till 5 timmar. Porttelefon, hemtelefon, tv och internet kommer inte att fungera under denna tid.

Efter det skall du installera din nya router som du hämtat ut i förväg. Den gamla utrustningen kommer inte fungera – den samlas in vid ett senare tillfälle.

Om du inte redan anmält dig för installationshjälp av en Ownit-tekniker, den 9 december 16:00 – 20:00, (Nytt datum kommer) – kommer lappar sättas upp i trapphusen den 3 december där du kan anmäla dig.

5.  Information

Ownit kommer i dagarna skicka information till alla medlemmar i Brf Tryckaren, du kan läsa utskicket här:


Detta ingår:

Bredband 1000 Mbit/s

En hastighet perfekt för dig som använder streamingtjänster som Netflix, spelar onlinespel, är mellan 2 och 5 användare av internet samtidigt eller har annan tyngre utgående trafik via e-post och/eller onlinespel.

Ownit TV Flex

Det smarta abonnemanget för dig som vill kunna välja och byta mellan de valbara kanalerna, du kan välja upp till 8 st och byta månadsvis. Bytet sker på OwnIT’s “mina sidor”, där du kan logga in efter skiftet.

16 HD-kanaler (Ingår)
2 Playkanaler (Ingår)
38 valbara kanaler (välj 8)

Du kommer även som boende få tillgång till OwnIT’s streamingtjänst. Information om hur du aktiverar tjänsten skickas i ett separat mail till dig vid aktivering.

Telefoni

Denna tjänst behöver du själv aktivera.

Det gör du genom att välja Telefoni när du kopplat in ditt bredband i uttaget. Självklart kan du kontakta OwnIT’s kundservice i efterhand och beställa senare om du vill det.


Kom-igång-hjälp

OwnIT kommer att finnas tillgängliga om du känner dig osäker på hur du kommer igång med dina tjänster efter driftsättningen.

Datum för kom-igång-hjälp: Annonseras efter nytt datum planerats

Du anmäler dig för hembesök genom att skriva upp dig på de listor som kommer att sättas upp veckan innan i respektive trapphus. Besöket är givetvis kostnadsfritt.

Önskar du hjälp vid ett senare tillfälle debiteras detta besök med 995 kronor.

Observera att det inte går att boka tid när teknikern är på plats. Teknikerna kommer systematiskt att besöka alla som har anmält önskemål om hjälp på listorna.

OwnIT’s servicetekniker kan endast bistå med service till OwnIT’s tjänster och utrustning.


OwnIT Kundtjänst:

Vardagar 08:00 – 22:00 | Helgdagar 10:00 – 19:00

  • Maila: support@ownit.se
  • Ring: 08-525 07 300
  • Chatta: www.ownit.se

Mina sidor

Logga in på https://www.ownit.se/logga-in och få stenkoll på alla dina tjänster från Ownit. På Mina sidor får du en bra överblick och du bestämmer själv om och hur, du vill förändra dina tjänster.

Här kan du kan lägga till, ändra och även felsöka dina tjänster. Allt genom några enkla knapptryckningar. Du kan hålla koll på dina fakturor, vilka som är betalda/obetalda. Gör kanalförändringar i ditt tv-utbud, se inställningarna för din router och mycket mer.

Undrar du över något? Då är det bara att öppna chatten med OwnIT’s kundservice direkt i samma fönster.


Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna kring leverantörsskiftet 2019.

Inkoppling

När driftsättningen är klar kommer du komma till OwnIT’s aktiveringssida när du försöker surfa. På sidan kan du välja om du vill ha det som ingår i föreningens kollektivavtal eller lägga till tjänster om så önskas.

Registrering går också att göra i förtid några dagar innan leverantörsskiftet via OwnIT’s hemsida Ownit.se.

Instruktioner hur du gör finns här:

Vill du hellre göra registrering på telefon är du varmt välkommen att kontakta OwnIT’s kundservice.

Nej, OwnIT har inte rätt att avsluta dina tjänster hos en annan leverantör. 

Men Telia har meddelat föreningen:
Kundernas tjänster upphör per auto från och med nedtagnings datum (nu flyttat till januari 2020). Fram till dess så fortsätter tjänsterna oförändrad.

Load More

Bredband

Ja det kan du. Om du kontaktar OwnIT’s kundservice så hjälper de dig.

Ja, hos OwnIT kan man teckna två olika säkerhetspaket som båda inkluderar F-Secure för datorer med Windows 7 eller senare.

  • Säkerhetspaket – 1 licens för 49 kr/mån
  • Säkerhetspaket – 3 licenser för 69 kr/mån

Nej, det kan du inte göra.

Om du har andra engagemang med Telia, ta då kontakt med Telia för att kontrollera hur du kan behålla din epostadress. Styrelsen kan inte hjälpa dig med detta.

Load More

Telefoni

Ja, vid beställning av telefoni så kan du välja ett befintligt nummer. Då kommer det ske en portering av numret från din nuvarande leverantör, Telia.

Porteringen tar 3 veckor att genomföra. Vid beställning kan du välja porteringsdatum.

Load More

TV

Det smarta abonnemanget för dig som vill kunna välja och byta mellan de valbara kanalerna, du kan välja upp till 8 st och byta månadsvis. Bytet sker på OwnIT’s “mina sidor”, där du kan logga in efter skiftet.

16 HD-kanaler (Ingår)
2 Playkanaler (Ingår)
38 valbara kanaler (välj 8)

Du kommer även som boende få tillgång till OwnIT’s streamingtjänst. Information om hur du aktiverar tjänsten skickas i ett separat mail till dig vid aktivering.

HD-Kanaler

Playkanaler

Valbara kanaler

En TV-box ingår i abonnemanget. Önskar du fler kan du nyttja streamingtjänster eller anskaffa ett tvillingabonnemang.

Ja, två olika alternativ:

  1. Streamingtjänst: Applikationen går att använda på enheter som t.ex. Chromacast eller Apple-tv och ingår i abonnemanget.
  2. Tvillingabonnemang: Tvillingsabonnemang kostar 99 kr/mån. Det krävs även en extra TV-box som skickas ut vid beställning. Priset för en extra TV-box av typen Arris VIP 2853 är en engångskostnad som beror på bindingstiden:  899 kr för 0 mån, 499 kr för 12 mån, 0 kr för 24 mån.
    Beställning gör du via OwnIT’s hemsida eller via deras kundservice.

Ja, det finns möjlighet att beställa en 500 GB hårddisk till tv-boxen för en engångskostnad av 699 kr. Då får du möjlighet att spela in program.

Hårddisken beställer du via OwnIT’s kundservice och har 2-3 arbetsdagars leveranstid. Hårddisken kopplas sedan enkelt in i tv-boxens undersida. Behöver du hjälp kan du självklart be om det från teknikern som kommer finnas på plats under driftsättningsdatumet.

När du registrerat din TV-tjänst så kommer det skickas ett mejl med instruktioner om hur du aktiverar streamingtjänsten.

Väljer du att registrera dig innan driftsättningsdatumet så skickas mejlet ut samma dag som vår förening driftsätts.

Ownit Stream

Ta med dina tv-kanaler och playtjänster och titta där det passar dig. I stream-tjänsten ingår en mängd serier, dokumentärer, underhållning och nyheter. Registreringen sker enkelt användandes ert kundnummer och det personnummer som tjänsten är registrerad på. Eftersom Brf Tryckaren tecknade tv-paket FLEX kollektivt så ingår stream utan extra kostnad. Så här gör du för att starta upp ett konto:

  • Aktivera tjänsten
    Gå till https://stream.ownit.se/ där du fyller i ditt kundnummer och personnummer. Klicka på Aktivera.
  • Skapa ett konto
    Fyll i din e-postadress och välj ett lösenord som har minst sju tecken. Klicka på Skapa konto. Tjänsten är nu aktiverad.
  • Börja titta
    Du kan antingen titta direkt via webbläsaren, eller via appen Telenor Stream som finns tillgänglig i App Store eller Google Play. Se nedan för vidare information!

OBS: Det kostar inget extra att skapa ett streamingkonto om du redan är tv-kund hos oss. Den enda kostnaden som tillkommer är om du hyr film.

Du kan streama det mesta som ingår i ditt tv-paket hos oss inom hela EU/EES. Dessutom kan du hyra film. Stream-tjänsten går via ett samarbete med Telenor. Av den anledningen kommer ni behöva ansluta er till ett konto som skapas direkt på stream-plattformen. Det enda ni behöver göra för att komma igång är att följa ett par enkla steg.

Om du dessutom har ett mobilabonnemang från Telenor kan du streama fritt inom EU/EES utan att det dras data från din surfmängd.

Streama via webbläsare

  1. Surfa in på stream-hemsidan (ett tips är att sätta ett bokmärke där så du hittar tillbaka sen)
  2. Välj “Logga in” i övre högra hörnet
  3. Fyll i de inloggningsuppgifter du valde & börja streama!

Streama via app (Mobilen/surfplattan)

  1. Gå in i App Store eller Google Play
  2. Ladda ner appen Telenor Stream
  3. Fyll i de inloggningsuppgifter du valde & börja streama!

Beställning av större paket eller tillvalskanaler gör du via OwnIT’s hemsida eller deras support.
Detta faktureras dig direkt.

Load More